0
Your Cart

Inlämning

Taggar

Här ovan syns taggen jag skapat i Tag Manager som är relaterad till KPI:en ”antal sålda produkter”.

Här är taggen som är kopplad till KPI:en kundtjänst. Där jag ska följa upp antal ifyllda formulär.

Här har vi taggen som är relaterad till KPI:en nyhetsbrev/information där jag kommer följa upp antalet prenumerationer.

Här ovan ser vi en tagg som visar antalet klick på email. Kopplad till KPI:en kundtjänst.

Google Analytics

Här ovan ser ni en bild på mina key events. Dessa är kopplade till min mätplan.

Här ovan kan vi se hur många produkter som blivit sålda. Där kunder har klickat och uppnått target ” tack för ditt köp”. Utifrån denna rapport kan vi se att ”Elegant guldpläterat armband” har högst antal beställningar. Med hjälp av denna data kan vi spåra försäljningsstatistik och intäkter. Vi får även en bild av vilken produkt som är mest populär.

Här ovan kan vi se företagets totala intäkter.

Hör ovan kan vi se i den vänstra bilden att vi har fått in 4 prenumerationer under den senaste halvtimmen. Denna information hittar jag i realtime overview. Detta visa på att besökare har uppnått target, signat upp och fått ”tack för att du signat upp på vårt nyhetsbrev.

Till höger kan vi se antalet besökare som klickat på min mail länk som finns till på kontakta oss menyn. Länken leder till mail där du direkt kan kontakta oss. Detta är kopplat till KPI:en kundtjänst. När klicket på mailen sker spåras det i Analytics. Denna datan är också från realtime overview,

Här ovan ser vi också antal ifyllda kontaktformulär dem senaste 30 minuterna. Detta när besökare uppnått target och fått bekräftelse på att det skickats. (Denna bild är tagen från en annan tidperiod än dem ovan)

Här ovan ser vi också våra key events. Som är kopplade till våra KPI:er. Detta är inte kopplat till realtime overview utan dessa resultat är från perioden 14okt – 10nov.

Här ovan ser vi vart besökarna kommer ifrån. Det gör vi genom att filtrera till session source/medium. Vi kan konstatera att dem flesta kommer direkt till hemsidan.

Här ovan ser vi session primary channel group.

Utvärdering

Vi kan efter denna rapport konstatera att taggarna vi skapat i Tag manager fungerar korrekt och skapar statistik och siffror på våra KPI:er i Google Analytics. Vi kan även se att våra besökare använder sig av nyhetsbrevet och kontakta oss formuläret vilket tyder på att hemsidan är lätt navigerad och att den fungerar som den ska. Vårt segment är att kolla vilka kanaler våra besökare kommer ifrån, detta kan vi spåra i Analytics och sedan följa upp. Google Analytics ger oss en inblick i kundens beteende, vilket gör att när vi fått lite mer besökare kan vi sedan analysera besökarnas beteende och komma med nya ändringar.